Redegjørelse for aktsomhetsvurderinger etter Åpenhetsloven Oslo Taxibuss 2025
Innledning
Formålet med denne redegjørelsen er å gi innsikt hvordan Oslo Taxibuss kartlegger og vurderer risiko i henhold til åpenhetsloven. Vi ser på faktiske og mulige konsekvenser for menneskerettigheter, miljø og arbeidsforhold. Dette gjelder forhold vi har forårsaket, bidratt til eller kan komme til å påvirke. Redegjørelsen beskriver også hvilke tiltak vi har satt i gang for å stanse, begrense eller forebygge slike konsekvenser.
Nærmere om virksomheten
Oslo Taxibuss er Oslo Taxi-konsernets satsing innen minibusstransport. Selskapet har hovedkontor i Oslo, med avdelingskontor på Rykkinn i Bærum, og i Ski i Follo. Selskapet driver hovedsakelig med kjøring for det offentlige. Selskapet er eid 100 % av Oslo Taxi SA, og er en del av Oslo Taxi-konsernet. Konsernet er et samvirkeforetak som er eid av mer enn 800 drosjeeiere tilsluttet Oslo Taxi SA. Oslo Taxibuss har over 270 ansatte, der mange jobber deltid.
Oslo Taxibuss forpliktelse til å oppfylle menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold
Oslo Taxi-konsernet har vedtatt retningslinjer som Oslo Taxibuss følger:
- Etisk regelverk for leverandører / Code of Conduct
- Retningslinjer for etterlevelse av Åpenhetsloven i Oslo Taxi-konsernet
I tillegg har Oslo Taxibuss utarbeidet en kvalitet- og miljøpolicy som vi følger.
Virksomhetens organisering og drift er forankret i ISO 9001 (Kvalitet) og 14001 (Miljø). Kvalitets- og miljøstyringssystemet revideres årlig av en ekstern revisor som gir grunnlag for opprettholdelse av ISO-sertifiseringene til selskapet.
Vi har etablert etiske retningslinjer som stiller krav til våre leverandører og selskaper i konsernet. Ledelsen er ansvarlig for å sikre at aktsomhetsvurderinger gjennomføres minst årlig.
Selskapet legger vekt på å sikre gode lønns- og arbeidsvilkår. Dette gjelder både for egne ansatte, underleverandører og øvrige sjåfører tilknyttet Oslo Taxibuss. Oslo Taxi-konsernet har retningslinjer for samfunnsansvar, personlig opptreden, varslingsplakat og rutiner for oppfølging av uønskede hendelser.
Retningslinjer og rutiner for aktsomhetsvurderinger
Oslo Taxi AS er ansvarlig for å gjennomføre aktsomhetsvurderinger på vegne av alle selskapene i konsernet. Konsernets redegjørelse er publisert på www.oslotaxi.no.
For å vurdere risiko internt og hos våre leverandører benytter vi det Vismaeide selskapet House of Controls løsning for gjennomføring av aktsomhetsvurderinger. Det er ledelsen i det enkelte konsernselskap som gjør et utvalg på hvilke leverandører/markeder vi skal følge gjennom de periodiske aktsomhetsvurderingene. Funn redegjøres for ledergruppe og styre, der også eventuelle tiltak for å minimere risikoen for brudd på menneskerettigheter eller anstendige arbeidsforhold blir bestemt.
Faktiske negative konsekvenser og vesentlig risiko for negative konsekvenser
Oslo Taxibuss tar ansvar for å fremme menneskerettigheter og gode arbeidsforhold i hele virksomheten.
Oslo Taxibuss’ innkjøp kan grovt sett deles i tre; innkjøp av transporttjenester fra underleverandører, innkjøp av minibusser og biler, samt innkjøp av teknisk utstyr til disse.
Aktsomhetsvurderingene våre viser at Oslo Taxibuss har begrenset risiko for brudd på menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold. De fleste av våre leverandører er store og anerkjente aktører som selv omfattes av åpenhetsloven. Alle ansatte jobber i Norge og har arbeidskontrakter som oppfyller kravene til anstendige arbeidsforhold og menneskerettigheter. I tillegg er våre ansatte omfattet av tariffavtale.
Oslo Taxibuss benytter i stor grad løyvehavere tilsluttet Oslo Taxi AS som underleverandør på transportkontrakter. Alle tilsluttede løyvehavere i Oslo Taxi AS har norskregistrerte selskaper, og samtlige sjåfører er omfattet av bransjens tariffavtale. Ved bruk av andre underleverandører er dette selskap som kun har medarbeidere i Norge. Oslo Taxibuss krever at underleverandør på transportkontrakter gir sine ansatte arbeidskontrakter som oppfyller relevante krav angående anstendig arbeidsforhold og menneskerettigheter.
Når det gjelder potensiell negativ påvirkning for grunnleggende menneskerettigheter og andre arbeidsforhold, har vi identifisert at den største risikoen knytter seg til anskaffelse av vognmateriell. Oslo Taxibuss har derfor fulgt opp leverandører av vognmateriell, samt påbygger med særskilte vurderinger i år.
Oslo Taxibuss har ikke avdekket avvik på menneskerettigheter eller anstendige arbeidsforhold blant våre leverandører. Vi har heller ikke mottatt informasjon fra eksterne kilder som viser til konkrete hendelser eller generell bekymring for ovennevnte.
Tiltak
Oslo Taxibuss legger vekt på å ha langsiktige relasjoner til få og store leverandører. Selv om leverandørenes renomme i seg selv ikke er noen garanti for overholdelse av krav til menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold, mener vi et risikoreduserende tiltak i seg selv er å ha færrest mulig leverandører å forholde seg til. Det er ikke avdekket brudd på anstendige arbeidsvilkår hos leverandører eller i egen virksomhet.
Implementering av kvalitets- og miljøstyringssystemer, samt ekstern sertifisering, anses som et viktig tiltak for å redusere risiko i egen virksomhet. Det samme gjelder nært samarbeid med tillitsvalgte og vernetjenesten.
Sammen med konsernet, vil Oslo Taxibuss i året som kommer fortsette arbeidet med grundige kartlegginger av leverandørkjeden, inkludert vurdering av hensiktsmessige tiltak for å sikre at våre leverandører og deres underleverandører overholder kravene i Åpenhetsloven.
Oslo, 24. juni 2025
Robert Lona
Administrerende direktør i Oslo Taxibuss AS